Good morning Vietnam

• Publisert: 22.04.2017, 03:43
  • Vietnamesisk tid: 08.43

God morgen! Eller det er vel kanskje midt på natten hjemme.

I dag hadde jeg satt på vekkerklokken 09:30 sånn at vi akkurat skulle rekke frokost, men sånn ble det ikke. Klokken syv ble vi vekt av et forferdelig bråk på andre siden av veggen. De driver visst med byggingen av et nytt hotell eller noe lignende ved siden av, vegg til vegg med dette bygget. Så nå skulle de selvfølgelig begynne å borre og banke i veggen inn til hotellrommet vårt. Haha, ble en litt annerledes vekkerklokke i dag da!

Vi kom frem til Ho Chi Minh i to tiden i går, etter en 5 timers taxitur fra Mūi Né. Hotellet vi sjekket inn på her var forsåvidt helt ok, men det er ganske gammelt og møkkete så jeg tror vi alle er glade for at det bare ble en natt her. I går rakk vi besøke både krigsmuseet, det store markedet og Hard Rock Café her i Ho Chi Minh, så vi hadde nok å finne på i går.

I dag reiser vi hjem, det er egentlig veldig trist å tenke på men samtidig blir det godt å komme hjem til en litt lettere og mindre fuktig luft, og selvfølgelig senga mi, haha. Flyet vårt reiser ikke før rundt ni tiden i kveld, og vi har ikke hotellrommet lengre enn til klokken tolv, så vi må finne på noe for å få tiden til å gå de timene. Jeg og Trym tenkte å sjekke ut et av de ordentlige kjøpesenterne her, siden vi ikke har lyst til å gå rundt å svette i 36 varmegrader uten muligheten til å dusje før en 15 timers flyreise.

Nå har vi spist frokost og skal vel egentlig bare ordne oss og pakke ferdig det siste før vi går ut og nyter den siste dagen vår i Vietnam.

• Publisert: 22.04.2017, 03:43
  • White Sand Dunes

• Publisert: 19.04.2017, 02:26
  • Vietnamesisk tid: 07.26

God morgen!

Jeg vet ikke helt hvorfor jeg våknet så tidlig i dag, men jeg har allerede vært våken i snart en time. Vi la oss ganske tidlig i går siden vi var ganske slitne, så det er kanskje ikke så rart at jeg våkner så tidlig.

Vi ble hentet av en Jeep rundt klokken tre på hotellet, og ble kjørt i ca 30 minutter bort til de hvite sanddynene. Det er både røde og hvite sanddyner her, de røde er nærmest, men på de hvite kan man kjøre ATV så derfor dro vi dit. Jeg fikk en ganske skranglete dårlig ATV, så jeg kjørte hele tiden drit nervøs. Hvertfall når vi kjørte steder der det var kun en tynn "vei" i sanden, og rett ned på hver side, da var jeg redd! Jeg klarte jo også å sette meg fast i sanden hele tiden fordi jeg ikke turte å kjøre fort nok på de skumle bratte stedene. Haha, jeg må ha sett ganske dum ut, men det var veldig gøy likevel. Så selv om det var dyrt og kostet 400 000 dong (150kr) for ganske kort tid, så var det en opplevelse som var virkelig verdt det.

• Publisert: 19.04.2017, 02:26
  • Vietnamesisk BBQ

• Publisert: 17.04.2017, 17:55
  • Vietnamesisk tid: 22.55

Hei hei,

Det er ikke så sent her i Vietnam enda, men her ligger jeg i senga allerede klar til å legge meg. Jeg er helt sinnsykt trøtt i dag uten å egentlig vite hvorfor, i dag har ikke vært dagen vi har gjort mest, men jeg har likevel vært ganske lenge ute på dagen i dag, og mye sol gjør meg jo også veldig sliten.

I går var vi i sentrum og fikk servert den beste maten jeg har spist her hittil, hvis vi ser bort ifra at det fløy både rotter og kakerlakker rundt på gulvet der. Restauranten het Matador og var rett og slett en BBQ/grill restaurant. De kunne absolutt ikke ett ord engelsk, og jeg har ikke peiling på hva jeg egentlig bestilte, men det var sykt godt likevel!

Imorgen drar vi til sanddynene for å kjøre ATV, så jeg gleder meg masse til det! Nå skal jeg legge meg, så god natt kjære lesere!

• Publisert: 17.04.2017, 17:55
  • #comments">1 kommentarer
  • Taco-fredag

• Publisert: 16.04.2017, 12:34
  • Vietnamesisk tid: 17.34

Jeg kom på at jeg helt hadde glemt å legge ut bildene fra fredag. Vi dro først en liten tur inn til der alle de lokale fiskerne jobbet og bodde, men der var det ikke så mye å gjøre for oss turister, så vi tok taxi tilbake til sentrum. Det var jo fredag, så når vi kom over et sted som solgte mexicansk mat så måtte vi jo selvfølgelig prøve det ut! Ingen fredag uten taco, haha. Uheldigvis ble ikke magen like fornøyd av det i går, men det var godt likevel.

På kvelden både på fredag og i går var vi på en café/bar som heter Joe's. Akkurat nå er det ikke så mye folk i Mūi Né, så alle restauranter og lignende pleier å være ganske tomme, men der har det vært masse folk hver dag. Det ligger for det første midt i backpacker-området, har ganske koselig stemning og spiller livemusikk, så det er kanskje ikke så rart at det er mye folk der.

I dag har jeg ikke vært i helt bra form, så det har vært en veldig rolig dag. Jeg har ligget lenge i skyggen ved bassengkanten og også ligget inne nå et par timer for å slappe helt av. Snart skal vi dra ut for å spise, mest sannsynlig på et sted vi så der de hadde masse grillmat. Imorgen skal vi dra for å kjøre ATV på sanddynene, det tror jeg kan bli morsomt! Om en uke så har vi nettopp landet hjemme igjen i Norge, det har gått veldig fort så det fikk meg til å tenke at jeg virkelig må nyte de neste dagene. Vi har bare fire dager igjen her i Mūi Né før vi reiser tilbake for å ha et par dager i Ho Chi Minh før hjemreise.

• Publisert: 16.04.2017, 12:34
  • Fairy Stream

• Publisert: 15.04.2017, 10:11
  • Vietnamesisk tid: 15.11

Heihei, nå ligger jeg ved bassengkanten og blogger herfra. Det er ganske varmt så jeg skal straks bade en siste gang før jeg går opp igjen på hotellrommet.

I dag tidlig sto vi opp ganske tidlig og dro til den kjente "Fairy Stream" som lå i gåavstand fra hotellet vårt, det er rett og slett en bekk eller liten elv som man vasser oppover til en liten foss i enden. Folk kom i busser langveis fra, og vi kunne bare gå i fem minutter fra hotellet, så vi var ganske heldig med det! Det var utrolig fint med naturen rundt, så det var en veldig fin opplevelse.

• Publisert: 15.04.2017, 10:11
  • Frosker på spyd

• Publisert: 14.04.2017, 03:53
  • Vietnamesisk tid: 08.53

God morgen!

Ja, her er det tidlig på morgenen, vi har allerede spist frokost og skal straks ned på stranda. I går hadde vi en veldig fin dag, først lå vi lenge ved bassenget, spiste utrolig gode maiskolber og slappet helt av. På kvelden tok jeg og Trym taxi inn til "sentrum", spiste og tittet litt i butikker. De har så mye rart å se på i butikkene, og også langs gatene at vi gikk nesten hele veien tilbake til hotellet. Det er spesielt gøy å se all den rare sjømaten og grillmaten de selger langs veien og på restaurantene, vi så alt fra krokodille til slanger eller frosker på spyd. Det hadde vært veldig gøy å smake på noe sånt, men jeg er nok for pinglete til det!

Nå skal vi ned på stranden, jeg skal ha med naturfagsboken så jeg må prøve å få lest en del i dag!

• Publisert: 14.04.2017, 03:53
  • Varmere påske

• Publisert: 13.04.2017, 12:37
  • Vietnamesisk tid: 17.37

Hei hei,

Nå har vi nettopp kommet på hotellrommet etter en lang dag ved bassenget. Vi har vært der siden rundt ni i dag tidlig, så jeg er greit sliten etter solen hvertfall. I går klarte jeg å sovne i solen da jeg egentlig bare skulle legge meg ned i fem minutter for å tørke litt, det endte med at tilogmed jeg har blitt solbrent. Jeg kan ikke huske sist jeg var solbrent, for jeg har egentlig tålt solen ganske bra, men denne gangen tålte ikke huden min sola. Haha, uff, rød som en tomat på brystet og ene armen, men ellers har jeg egentlig blitt ganske brun. Det er kjempe godt å endelig få litt farge på kroppen igjen, for det er veldig lenge siden sist ferietur. Det har vært veldig varmt de siste dagene, med over 35 grader på dagen, så det er blitt en litt varmere påske i år.

I går var vi første gang i "sentrum" av Mūi Né, det var ikke det største stedet å skryte av, men det var litt flere og større butikker enn her og litt flere folk. Det var også ganske mye dyrere der borte, men likevel, tre kroner for en øl eller brus og tjue kroner for middag er ikke mye penger.

Foreløpig har vi ikke dratt på noe turistattraksjoner enda, jeg har et par ting jeg har lyst til å gjøre som jeg håper vi får tid til i løpet av de neste dagene. Det er fortsatt en god stund igjen her, men tiden går veldig fort når man er på ferie!

Nå skal vi slappe av litt på rommet og snart gå ut for å spise, jeg må ærlig si at vi ikke har møtt på de vennligste eller mest serviceinnstilte menneskene her nede, men en restaurant har vi vært heldige med så jeg tror vi går tilbake dit i kveld.

• Publisert: 13.04.2017, 12:37
  • En spesiell togtur

• Publisert: 10.04.2017, 18:53
  • Vietnamesisk tid: 23.53

Etter enda en lang og slitsom dag, kan jeg endelig si at vi er fremme på hotellet vi skal bo på de neste par ukene. Jeg tror vi alle er ganske slitne etter mye reising de siste to døgnene, så det blir godt å få en helt rolig dag imorgen!

Vi startet dagen med å pakke sammen koffertene, spise frokost på hotellet i Saigon og ta taxi til togstasjonen. Vi var litt sent ute til toget allerede, og trafikken er heller ikke helt til å stole på, men med ganske mye stress kom vi oss på toget. Jeg må bare si at trafikken i Vietnam er noe helt spesielt, det virker ikke som om de har en eneste trafikkregel, og ingen stopper for hverken hverandre eller fotgjengere. Her er det virkelig "kjør eller bli kjørt på", og skal du over veien må du bare lukke øynene mens du går, de kjører som regel rundt deg.

Etter 3,5 timer i verdens mest humpete tog med store klasseforskjeller, kom vi frem til togstasjonen i Mūi Né 2 timer før vi egentlig skulle. Vi fant ut at togene her har ingen faste tider de skal være på de forskjellige stoppene, de reiser fra startsholdeplassen et spesielt tidspunkt også bare kjører det. Så noen ganger vil det kjøre mye fortere, og noen ganger vil det bruke lang lang tid. Litt vanskelig for de som skal på toget og må sitte der mange timer tilfelle toget skulle være raskere i dag, men det ser ut som om de ordner det fint. Vi ble en liten attraksjon på toget virket det som, da vi var de eneste turistene, så flere vietnamesere filmet oss og løftet til og med opp barna sine så de kunne få se oss, haha.

Hotellet her er veldig fint, med stort basseng og rett på stranden, så jeg tror dette blir veldig bra. Det virker ikke som om det er sånn alt for mye å gjøre rett utenfor hotellet, men jeg regner med vi finner på noe. Imorgen skal det bli godt å få slappet helt av uten mange timer med reise!

• Publisert: 10.04.2017, 18:53
  • #comments">1 kommentarer
  • 14 dager i Vietnam

• Publisert: 09.04.2017, 14:34
  • Vietnamesisk tid: 19.34

Heihei, da har jeg endelig fått lagt meg nedpå på hotellrommet etter en veldig lang reise. Etter noe som tilsammen ble rundt tretten timer på fly, kan man godt si vi var ganske slitne når vi kom frem på hotellet i dag. Reisen i seg selv gikk egentlig veldig fort, men likevel "mistet" vi en natt søvn mens vi satt på flyet, så det siste 1,5 døgnet har gått både veldig for og sakte.

Vi fløy først fra Gardermoen til Bangkok, en reise på rundt 11 timer, før vi tok flyet videre til Saigon i Vietnam. Når vi gikk fra tre varmegrader i Norge til plutselig 35 grader i Vietnam, ble det naturlig å hoppe rett i bassenget da vi kom frem til hotellet. I natt bor vi på hotellet "Paragon Saigon Hotel" midt i byen i Saigon, før vi skal ta toget videre til kysten imorgen. Dette hotellet er veldig fint, men et utrolig fint basseng helt øverst på taket, men rommet er ganske lite, det er som sagt midt i byen og bassengområdet er heller ikke av de største, så jeg kjenner jeg gleder meg til å reise videre imorgen!

Klokken er ikke så mye enda, men siden vi reiser tidlig imorgen og allerede mangler en natts søvn, ser det ut som om jeg skal få sove likevel.

Jeg har tenkt å få blogget så mye som mulig fra turen, men alt kommer jo an på hvor bra wifi det vil være på det neste hotellet. God "natt"!

-Har du besøkt Vietnam før?