Good morning Vietnam

• Publisert: 22.04.2017, 03:43
  • Vietnamesisk tid: 08.43

God morgen! Eller det er vel kanskje midt p natten hjemme.

I dag hadde jeg satt p vekkerklokken 09:30 snn at vi akkurat skulle rekke frokost, men snn ble det ikke. Klokken syv ble vi vekt av et forferdelig brk p andre siden av veggen. De driver visst med byggingen av et nytt hotell eller noe lignende ved siden av, vegg til vegg med dette bygget. S n skulle de selvflgelig begynne borre og banke i veggen inn til hotellrommet vrt. Haha, ble en litt annerledes vekkerklokke i dag da!

Vi kom frem til Ho Chi Minh i to tiden i gr, etter en 5 timers taxitur fra Mūi N. Hotellet vi sjekket inn p her var forsvidt helt ok, men det er ganske gammelt og mkkete s jeg tror vi alle er glade for at det bare ble en natt her. I gr rakk vi beske bde krigsmuseet, det store markedet og Hard Rock Caf her i Ho Chi Minh, s vi hadde nok finne p i gr.

I dag reiser vi hjem, det er egentlig veldig trist tenke p men samtidig blir det godt komme hjem til en litt lettere og mindre fuktig luft, og selvflgelig senga mi, haha. Flyet vrt reiser ikke fr rundt ni tiden i kveld, og vi har ikke hotellrommet lengre enn til klokken tolv, s vi m finne p noe for f tiden til g de timene. Jeg og Trym tenkte sjekke ut et av de ordentlige kjpesenterne her, siden vi ikke har lyst til g rundt svette i 36 varmegrader uten muligheten til dusje fr en 15 timers flyreise.

N har vi spist frokost og skal vel egentlig bare ordne oss og pakke ferdig det siste fr vi gr ut og nyter den siste dagen vr i Vietnam.

• Publisert: 22.04.2017, 03:43
  • White Sand Dunes

• Publisert: 19.04.2017, 02:26
  • Vietnamesisk tid: 07.26

God morgen!

Jeg vet ikke helt hvorfor jeg vknet s tidlig i dag, men jeg har allerede vrt vken i snart en time. Vi la oss ganske tidlig i gr siden vi var ganske slitne, s det er kanskje ikke s rart at jeg vkner s tidlig.

Vi ble hentet av en Jeep rundt klokken tre p hotellet, og ble kjrt i ca 30 minutter bort til de hvite sanddynene. Det er bde rde og hvite sanddyner her, de rde er nrmest, men p de hvite kan man kjre ATV s derfor dro vi dit. Jeg fikk en ganske skranglete drlig ATV, s jeg kjrte hele tiden drit nervs. Hvertfall nr vi kjrte steder der det var kun en tynn "vei" i sanden, og rett ned p hver side, da var jeg redd! Jeg klarte jo ogs sette meg fast i sanden hele tiden fordi jeg ikke turte kjre fort nok p de skumle bratte stedene. Haha, jeg m ha sett ganske dum ut, men det var veldig gy likevel. S selv om det var dyrt og kostet 400 000 dong (150kr) for ganske kort tid, s var det en opplevelse som var virkelig verdt det.

• Publisert: 19.04.2017, 02:26
  • Vietnamesisk BBQ

• Publisert: 17.04.2017, 17:55
  • Vietnamesisk tid: 22.55

Hei hei,

Det er ikke s sent her i Vietnam enda, men her ligger jeg i senga allerede klar til legge meg. Jeg er helt sinnsykt trtt i dag uten egentlig vite hvorfor, i dag har ikke vrt dagen vi har gjort mest, men jeg har likevel vrt ganske lenge ute p dagen i dag, og mye sol gjr meg jo ogs veldig sliten.

I gr var vi i sentrum og fikk servert den beste maten jeg har spist her hittil, hvis vi ser bort ifra at det fly bde rotter og kakerlakker rundt p gulvet der. Restauranten het Matador og var rett og slett en BBQ/grill restaurant. De kunne absolutt ikke ett ord engelsk, og jeg har ikke peiling p hva jeg egentlig bestilte, men det var sykt godt likevel!

Imorgen drar vi til sanddynene for kjre ATV, s jeg gleder meg masse til det! N skal jeg legge meg, s god natt kjre lesere!

• Publisert: 17.04.2017, 17:55
  • #comments">1 kommentarer
  • Taco-fredag

• Publisert: 16.04.2017, 12:34
  • Vietnamesisk tid: 17.34

Jeg kom p at jeg helt hadde glemt legge ut bildene fra fredag. Vi dro frst en liten tur inn til der alle de lokale fiskerne jobbet og bodde, men der var det ikke s mye gjre for oss turister, s vi tok taxi tilbake til sentrum. Det var jo fredag, s nr vi kom over et sted som solgte mexicansk mat s mtte vi jo selvflgelig prve det ut! Ingen fredag uten taco, haha. Uheldigvis ble ikke magen like fornyd av det i gr, men det var godt likevel.

P kvelden bde p fredag og i gr var vi p en caf/bar som heter Joe's. Akkurat n er det ikke s mye folk i Mūi N, s alle restauranter og lignende pleier vre ganske tomme, men der har det vrt masse folk hver dag. Det ligger for det frste midt i backpacker-omrdet, har ganske koselig stemning og spiller livemusikk, s det er kanskje ikke s rart at det er mye folk der.

I dag har jeg ikke vrt i helt bra form, s det har vrt en veldig rolig dag. Jeg har ligget lenge i skyggen ved bassengkanten og ogs ligget inne n et par timer for slappe helt av. Snart skal vi dra ut for spise, mest sannsynlig p et sted vi s der de hadde masse grillmat. Imorgen skal vi dra for kjre ATV p sanddynene, det tror jeg kan bli morsomt! Om en uke s har vi nettopp landet hjemme igjen i Norge, det har gtt veldig fort s det fikk meg til tenke at jeg virkelig m nyte de neste dagene. Vi har bare fire dager igjen her i Mūi N fr vi reiser tilbake for ha et par dager i Ho Chi Minh fr hjemreise.

• Publisert: 16.04.2017, 12:34
  • Fairy Stream

• Publisert: 15.04.2017, 10:11
  • Vietnamesisk tid: 15.11

Heihei, n ligger jeg ved bassengkanten og blogger herfra. Det er ganske varmt s jeg skal straks bade en siste gang fr jeg gr opp igjen p hotellrommet.

I dag tidlig sto vi opp ganske tidlig og dro til den kjente "Fairy Stream" som l i gavstand fra hotellet vrt, det er rett og slett en bekk eller liten elv som man vasser oppover til en liten foss i enden. Folk kom i busser langveis fra, og vi kunne bare g i fem minutter fra hotellet, s vi var ganske heldig med det! Det var utrolig fint med naturen rundt, s det var en veldig fin opplevelse.

• Publisert: 15.04.2017, 10:11
  • Frosker p spyd

• Publisert: 14.04.2017, 03:53
  • Vietnamesisk tid: 08.53

God morgen!

Ja, her er det tidlig p morgenen, vi har allerede spist frokost og skal straks ned p stranda. I gr hadde vi en veldig fin dag, frst l vi lenge ved bassenget, spiste utrolig gode maiskolber og slappet helt av. P kvelden tok jeg og Trym taxi inn til "sentrum", spiste og tittet litt i butikker. De har s mye rart se p i butikkene, og ogs langs gatene at vi gikk nesten hele veien tilbake til hotellet. Det er spesielt gy se all den rare sjmaten og grillmaten de selger langs veien og p restaurantene, vi s alt fra krokodille til slanger eller frosker p spyd. Det hadde vrt veldig gy smake p noe snt, men jeg er nok for pinglete til det!

N skal vi ned p stranden, jeg skal ha med naturfagsboken s jeg m prve f lest en del i dag!

• Publisert: 14.04.2017, 03:53
  • Varmere pske

• Publisert: 13.04.2017, 12:37
  • Vietnamesisk tid: 17.37

Hei hei,

N har vi nettopp kommet p hotellrommet etter en lang dag ved bassenget. Vi har vrt der siden rundt ni i dag tidlig, s jeg er greit sliten etter solen hvertfall. I gr klarte jeg sovne i solen da jeg egentlig bare skulle legge meg ned i fem minutter for trke litt, det endte med at tilogmed jeg har blitt solbrent. Jeg kan ikke huske sist jeg var solbrent, for jeg har egentlig tlt solen ganske bra, men denne gangen tlte ikke huden min sola. Haha, uff, rd som en tomat p brystet og ene armen, men ellers har jeg egentlig blitt ganske brun. Det er kjempe godt endelig f litt farge p kroppen igjen, for det er veldig lenge siden sist ferietur. Det har vrt veldig varmt de siste dagene, med over 35 grader p dagen, s det er blitt en litt varmere pske i r.

I gr var vi frste gang i "sentrum" av Mūi N, det var ikke det strste stedet skryte av, men det var litt flere og strre butikker enn her og litt flere folk. Det var ogs ganske mye dyrere der borte, men likevel, tre kroner for en l eller brus og tjue kroner for middag er ikke mye penger.

Forelpig har vi ikke dratt p noe turistattraksjoner enda, jeg har et par ting jeg har lyst til gjre som jeg hper vi fr tid til i lpet av de neste dagene. Det er fortsatt en god stund igjen her, men tiden gr veldig fort nr man er p ferie!

N skal vi slappe av litt p rommet og snart g ut for spise, jeg m rlig si at vi ikke har mtt p de vennligste eller mest serviceinnstilte menneskene her nede, men en restaurant har vi vrt heldige med s jeg tror vi gr tilbake dit i kveld.

• Publisert: 13.04.2017, 12:37
  • En spesiell togtur

• Publisert: 10.04.2017, 18:53
  • Vietnamesisk tid: 23.53

Etter enda en lang og slitsom dag, kan jeg endelig si at vi er fremme p hotellet vi skal bo p de neste par ukene. Jeg tror vi alle er ganske slitne etter mye reising de siste to dgnene, s det blir godt f en helt rolig dag imorgen!

Vi startet dagen med pakke sammen koffertene, spise frokost p hotellet i Saigon og ta taxi til togstasjonen. Vi var litt sent ute til toget allerede, og trafikken er heller ikke helt til stole p, men med ganske mye stress kom vi oss p toget. Jeg m bare si at trafikken i Vietnam er noe helt spesielt, det virker ikke som om de har en eneste trafikkregel, og ingen stopper for hverken hverandre eller fotgjengere. Her er det virkelig "kjr eller bli kjrt p", og skal du over veien m du bare lukke ynene mens du gr, de kjrer som regel rundt deg.

Etter 3,5 timer i verdens mest humpete tog med store klasseforskjeller, kom vi frem til togstasjonen i Mūi N 2 timer fr vi egentlig skulle. Vi fant ut at togene her har ingen faste tider de skal vre p de forskjellige stoppene, de reiser fra startsholdeplassen et spesielt tidspunkt ogs bare kjrer det. S noen ganger vil det kjre mye fortere, og noen ganger vil det bruke lang lang tid. Litt vanskelig for de som skal p toget og m sitte der mange timer tilfelle toget skulle vre raskere i dag, men det ser ut som om de ordner det fint. Vi ble en liten attraksjon p toget virket det som, da vi var de eneste turistene, s flere vietnamesere filmet oss og lftet til og med opp barna sine s de kunne f se oss, haha.

Hotellet her er veldig fint, med stort basseng og rett p stranden, s jeg tror dette blir veldig bra. Det virker ikke som om det er snn alt for mye gjre rett utenfor hotellet, men jeg regner med vi finner p noe. Imorgen skal det bli godt f slappet helt av uten mange timer med reise!

• Publisert: 10.04.2017, 18:53
  • #comments">1 kommentarer
  • 14 dager i Vietnam

• Publisert: 09.04.2017, 14:34
  • Vietnamesisk tid: 19.34

Heihei, da har jeg endelig ftt lagt meg nedp p hotellrommet etter en veldig lang reise. Etter noe som tilsammen ble rundt tretten timer p fly, kan man godt si vi var ganske slitne nr vi kom frem p hotellet i dag. Reisen i seg selv gikk egentlig veldig fort, men likevel "mistet" vi en natt svn mens vi satt p flyet, s det siste 1,5 dgnet har gtt bde veldig for og sakte.

Vi fly frst fra Gardermoen til Bangkok, en reise p rundt 11 timer, fr vi tok flyet videre til Saigon i Vietnam. Nr vi gikk fra tre varmegrader i Norge til plutselig 35 grader i Vietnam, ble det naturlig hoppe rett i bassenget da vi kom frem til hotellet. I natt bor vi p hotellet "Paragon Saigon Hotel" midt i byen i Saigon, fr vi skal ta toget videre til kysten imorgen. Dette hotellet er veldig fint, men et utrolig fint basseng helt verst p taket, men rommet er ganske lite, det er som sagt midt i byen og bassengomrdet er heller ikke av de strste, s jeg kjenner jeg gleder meg til reise videre imorgen!

Klokken er ikke s mye enda, men siden vi reiser tidlig imorgen og allerede mangler en natts svn, ser det ut som om jeg skal f sove likevel.

Jeg har tenkt f blogget s mye som mulig fra turen, men alt kommer jo an p hvor bra wifi det vil vre p det neste hotellet. God "natt"!

-Har du beskt Vietnam fr?